ریموت کنترل جرثقیل به عنوان کلید فرمان به کار می رود. در گذشته بیشتر از کلیدفرمان با سیم استفاده می شد. اما در حال حاصر بیشترین استفاده از کلید فرمان بی سیم ( Wireless ) صورت می گیرد. ریموت کنترل دارای کلید های استپ اضطراری فشاری( Stop ) یک کلید استارت فشاری ( Start ) و کلید شستی ( شاسس فشاری) می باشند. سیستم کاری آن به صورت کریستالی و UHF بوده است. برنامه دهی برای ریموت جرثقیل ( Remote controller ) به صورت دلخواه با شناسه CH (کد کریستال) و S/N ( سریال نامبر ) می باشد.

ریموت کنترل جرثقیل سقفی چیست؟

ریموت کنترل جرثقیل سقفی نوعی کنترل رادیویی است که به منظور انتقال فرمان بیسیم از سوی کاربر به جرثقیل های سقفی مورد استفاده قرار می گیرد. این کنترل های رادیویی همانطور که از اسم آنها پیداست با استفاده فرکانس های رادیویی پیام ارسالی را به دستگاه گیرنده جرثقیل سقفی منتقل می کنند. همچنین نحوه عملکرد آنها به این شکل است که فرستنده توسط کاربر اقدام به ارسال فرمان نموده و گیرنده در تابلو برق آن را دریافت می نماید و در نتیجه جرثقیل سقفی به جهت های مورد نیاز کاربر جرثقیل، حرکت می کند. ریموت کنترل بلوتوثی و یا وای فای اصطلاحات اشتباهی است که گاها از سوی کاربران و فروشندگان قطعات جرثقیل سقفی مورد استفاده قرار می گیرند، اما وجود خارجی ندارند.

ریموت کنترل جرثقیل

انواع ریموت کنترل جرثقیل

همانطور که گفته شد، ریموت کنترل جرثقیل یک دستگاه الکترونیکی است که امکان کنترل جرثقیل را از راه دور برای کاربر فراهم می‌ کند. انواع مختلفی از ریموت جرثقیل وجود دارد که برخی از آن‌ ها عبارتند از:
•  ساده: این نوع ریموت کنترل دارای دکمه ‌های ساده و معمولی برای کنترل حرکات جرثقیل است.
• دیجیتال: این نوع ریموت کنترل جرثقیل، دارای صفحه نمایشی دیجیتالی است که می‌ تواند اطلاعات مربوط به عملکرد جرثقیل را به کاربر نمایش دهد.
• ریموت کنترل با سیستم هوشمند: این نوع ریموت جرثقیل، دارای سیستم هوشمندی است که می ‌تواند برای کنترل دقیق‌ تر و بهتر جرثقیل، مفید باشد.
• ریموت کنترل با قابلیت برنامه ‌ریزی: این نوع ریموت کنترل قابلیت برنامه ‌ریزی دارد که می ‌تواند برای توصیف حرکات مختلف جرثقیل، مفید باشد.
• ریموت کنترل با امکان دسترسی از راه دور: این نوع ریموت دارای قابلیت ارتباط از راه دور است که می ‌تواند برای کنترل جرثقیل در محیط ‌های دوردست، مفید باشد.
هر یک از این انواع ریموت کنترل های جرثقیل، مزایا و معایب خود را دارند و بسته به نیاز و محدودیت ‌های شما، باید به دقت گزینه ‌ی مناسب را انتخاب کنید.
ریموت کنترل جرثقیل سقفی از نظر سرعت و عملکرد به چند دسته تقسیم می شود؟
از نظر سرعت ریموت کنترل ها به دو نوع تک سرعته و دو سرعته تقسیم بندی می شوند که انتخاب نوع مناسب برای خرید، وابسته به نوع جرثقیل سقفی می باشد.
همچنین از نظر تعداد کلید، آن ها در انواع دو دکمه، چهار دکمه، شش دکمه، هشت دکمه، دوازده دکمه و یا جوی استیک می باشند.
اما در نهایت شما هنگام خرید ریموت کنترل جرثقیل سقفی بایستی به این نکته دقت کنید که این دستگاه بایستی چه نیاز هایی از شما را برطرف کند. نوع کاربری شما از ریموت کنترل می تواند تعیین کننده در انتخاب شما از کیفیت و مدل دستگاه مورد نیاز موثر باشد.

ریموت کنترل جرثقیل

بهتر بدانید: تابلوی جرثقیل

ریموت کنترل جرثقیل سقفی چه کاربردی دارد؟

ریموت کنترل های بی سیم برای فرمان دادن به جرثقیل و کنترل از راه دور آن، با سرعت ها و در جهت های مختلف استفاده می شوند.
کاربرد این ریموت ها در انواع جرثقیل های سقفی، دروازه ای، بازویی، بکسلی و زنجیری و همچنین در بسیاری از صنایع بزرگ و کوچک می باشد.
ساختار آنها بدین گونه است که به صورت گیرنده – فرستنده (ریموت و رسیور) می باشند که بخش کنترلی آن (گیرنده) را می توان با پیچ به تابلو برق دستگاه مورد نظر یا دیوار نصب کرد و با فشردن دکمه های ریموت کنترل و ارسال فرکانس های رادیویی به گیرنده، می توان دستگاه مورد نظر را از راه دور کنترل نمود.
برد ریموت های جرثقیل به نوع ریموت و عدم وجود مانع در محیط بستگی دارد. در حالت استاندارد ریموت جرثقیل تا فاصله برد ۲۰ الی ۳۰ متری با گیرنده کار می‌کند. برخی ریموت ها تا ۱۰۰ متر هم کار می‌کنند.

ریموت کنترل جرثقیل

ریموت کنترل جرثقیل سقفی از چند بخش تشکیل می شود؟

تمام ریموت کنترل از 2 قسمت تشکیل شده است:

1- گیرنده یا رسیور (receiver)
2- فرستنده یا ترانسمیتر (transmitter)
نکته: به بخش فرستنده یا ترانسمیتر TX هم گفته می شود و همچنین به گیرنده یا رسیور RX هم گفته می شود.
همه فرستنده ها (تی ایکس) نیروی مورد نیاز خود را از باتری می گیرند. ولتاژ مورد نیاز این ریموت کنترل ها بسته به برند و نوع، بین 3 ولت، 4.5 ولت و شش ولت متغیر است.
اما قسمت گیرنده ریموت کنترل، با برق مستقیم کار می کند که شامل ولتاژ های 24 ولت، 48 ولت، 110 ولت، 220 ولت تک فاز و یا 380 ولت 3 فاز باشد. که معمولا نوع 220 ولت تک فاز آن کاربرد بیشتری دارد.

ریموت کنترل جرثقیل

بیشتر بدانید: ترمز کفشکی

ویژگی ریموت کنترل جرثقیل

• راحتی کار با ریموت کنترل: با استفاده از آن کاربر می ‌تواند جرثقیل را از فاصله دور و به راحتی کنترل کند.
• افزایش ایمنی کار: استفاده از آن به کاربر امکان می ‌دهد که در محیط‌ های کاری پیچیده و دشوار، به راحتی و با دقت بیشتری کنترل جرثقیل را بر عهده بگیرد و در نتیجه، ایمنی کار را افزایش دهد.
• کاهش خطرات احتمالی: با استفاده از آن کاربر می ‌تواند در معرض خطرات کمتری قرار گیرد و در نتیجه، احتمال وقوع حوادث را کاهش دهد.
• دقت بیشتر: با استفاده از آن کاربر می ‌تواند حرکات جرثقیل را با دقت بیشتری کنترل کند و در نتیجه، کارایی و کیفیت کار را بهبود بخشد.
• سرعت بیشتر: با استفاده از آن کاربر می ‌تواند به راحتی و با سرعت بیشتری، کنترل جرثقیل را انجام دهد و زمان بیشتری را برای انجام کارهای دیگر در پروژه مورد نظر خود داشته باشد.
• امکان کنترل چندین جرثقیل: با استفاده از ریموت، کاربر می ‌تواند به راحتی چندین جرثقیل را به صورت همزمان کنترل کند و در نتیجه، کارایی و بهره وری کار را افزایش دهد.
به طور کلی، ریموت جرثقیل یک وسیله کاربردی و مفید برای کنترل جرثقیل است که می ‌تواند بهبود کیفیت، ایمنی و کارایی کار را به دنبال داشته باشد.

ریموت کنترل جرثقیل

بهتر بدانید: ترولی

مزایای استفاده از ریموت کنترل جرثقیل:

• حفظ ایمنی بسیار بالا هنگام کار کردن برای کارکنان
• افزایش سرعت عمل و دقت
• حفاظت تجهیزات جرثقیل: گیربکس ها و کابل های جرثقیل سقفی
• فراهم شدن زاویه دید بهتر نسبت به حمل بار
چه زمانی ریموت کنترل جرثقیل نیاز به عیب یابی و تعمیر دارد؟
در هنگام کار با جرثقیل سقفی تنها قطعه قابل حمل و سیار که به راحتی توسط اپراتور بالابر حمل می شود ریموت کنترل جرثقیل می باشد، که بطور مداوم درحال مدیریت و کنترل حرکت جرثقیل است، بنابراین بسیار در معرض آسیب دیدگی جدی، ناشی از سقوط ریموت کنترل می باشد، اما باید توجه داشت ریموت کنترل های جرثقیل شامل فرستنده جرثقیل و گیرنده جرثقیل هستند که معمولاً با هم ست می شوند. و در صورت آسیب به هریک از این سیستم کنترلی باید برای تعمیرات آن ها قدام نمود.

ریموت کنترل جرثقیل

چگونه از ریموت کنترل جرثقیل استفاده کنیم؟

همانطور که گفته شد انواع مختلفی دارند اما اغلب آن‌ها از همین الگو استفاده می‌کنند و ممکن است بجای دکمه‌ی فشاری یا پوش باتن، از جوی استیک یا برعکس استفاده شود.
برای کار با جرثقیل بوسیله آن، اپراتور از دو جوی استیک استفاده می‌کند. جوی استیک چپ، حرکت کالسکه را کنترل می‌کند و جوی استیک سمت راست مسئولیت کنترل حرکت بالابر را به عهده دارد. با مهارت و تجربه و استفاده درست از آن کاربر می‌تواند تنها از این دو کنترل، برای جابجایی ایمن بار در هر نقطه در منطقه عملیاتی جرثقیل استفاده کند.
سیستم کنترل از راه دور همانطور که گفته شد، از دو واحد تشکیل می‌شود. یکی از آن‌ها یک فرستنده پورتابل است که سیگنال‌های کنترلی را تولید می‌کند و در دستان کاربر جرثقیل قرار می‌گیرد. دیگری گیرنده یا رسیوری است که به طور دائم بر روی جرثقیل نصب شده است. گیرنده در جعبه برق، به بخش کنترلی جرثقیل متصل می‌شود و دستوراتی که از فرستنده می‌رسد را در آنجا اعمال می‌کند.
همچنین در نوعی از ریموت کنترل فروسرخ، دکمه‌های کنترل از راه دور با استفاده از فرستنده تعبیه شده در دستگاه ریموت کار می‌کنند. هر بار که کاربر برای اجرای دستوری، دکمه‌ای را فشار می‌دهد، فرستنده، جریانی از پرتو‌های مادون قرمز را ارسال می‌کند. نور مادون قرمز یک الگوی منحصربه‌فرد براساس عملکرد آن دکمه ایجاد می‌کند که به آنتن گیرنده می‌فهماند که چه دستوری را می‌بایست اجرا کند.

ریموت کنترل جرثقیل

بیشتر بدانید:جرثقیل دروازه ای

کلام آخر

ریموت کنترل جرثقیل سقفی و دروازه‌ای و بازویی از اجزای بسیار مهم این تجهیزات حیاتی کارگاه هستند و آشنایی با کاربری و شیوه عملکرد آن‌ها از نیاز‌های افراد مشغول در هر کارگاهیست. برای افزایش اطلاعات و دریافت مشاوره در هر زمینه از موضوعات مربوط به جرثقیل با کارشناسان با سابقه شرکت زینان تماس بگیرید.