جرثقیل دروازه ای در سایت فروشگاهی جرثقیل سقفی ای ابزار به تحلیل آن می پردازیم.

جرثقیل دروازه ای

این جرثقیل ها را در مکان هایی میتوان استفاده نمود که جرثقیل های سقفی کارایی ندارند و معمولا برای جابجایی بار خارج از محیط کارگاهی و مکان های روباز که هیچ سالن و یا ستونی ندارند استفاده میشوند.
جرثقیل دروازه ای در ساختار پل بسیار به جرثقیل‌های سقفی دو پل و  جرثقیل سقفی تک پل شباهت دارد. تفاوت این نوع در داشتن ستون است. این ستون به کلگی جرثقیل متصل است. توسط ستون‌های خود روی ریل زمینی حرکت می‌کنند. نام‌ این جرثقیل از شکل ساختاری آن گرفته شده است؛ اگر از روبه‌رو به آن نگاه کنیم مانند دروازه‌‌ای کامل است، سازه‌ای شامل سه ضلع. که به سازه‌ی سالن متصل نیست. همین ویژگی باعث جذابیت این جرثقیل‌ها شده است زیرا کاربرد آن‌ها را بی‌شمار می‌کند.

 

جرثقیل دروازه ای

انواع

دارای دو دسته‌ی اصلی‌ هستند: نوع ساده و نوع کنسول دار . هر کدام از این دو دسته نیز دارای دو نوعِ تک پل، جهت ظرفیت وزنی و طول دهانه‌ی کمتر و نوع دو پل جهت ظرفیت‌های وزنی و طول دهانه‌ی بالاتر هستند. جرثقیل دروازه ای ساده، در واقع همان جرثقیل سقفی با دو ستون در ابتدا و انتهای آن است. کالسکه در این نوع، بین دو ستون حرکت عرضی دارد. پل جرثقیل دروازه ای کنسول دار، از یک طرف یا دو طرف از ستون ها فراتر رفته است. این مدل در مواردی که به حرکت عرضیِ بیشتر از محدوده‌ی جرثقیل نیاز است، مانند بارگیری کشتی در بنادر، کاربرد دارد.

جرثقیل دروازه ای تک پل (SINGLE GIRDER GANTRY CRANE)

یکی از انواع جرثقیل های دروازه ای است که کاربردهای متنوعی دارد. این نوع جرثقیل ها با یک پل ساخته شده و پل آن بر بروی دو عدد پایه متحرک نصب می گردد. دهانه جرثقیل دروازه ای تک پل تا حدود 40 متر را پشتیبانی می‌کند و امکان انتقال بار تا 15 تن را دارد. لازم به ذکر است که هزینه این نوع جرثقیل دروازه ای نسبت به جرثقیل دروازه ای دو پل کمتر است زیرا سبک تر بوده و در صنایع سبک کاربرد زیادی دارد.

مزیت های جرثقیل دروازه ای تک پل:

• کناره های سالن و یا سوله ها را به خوبی پوشش می دهد.
• کنسول دار بودن جرثقیل دروازه ای تک پل عرض بیشتری را پوشش می دهد.
• هزینه جرثقیل دروازه ای تک پل کمتر از جرثقیل دروازه ای دو پل است.
• وزن سازه پایین تر است، و هزینه آن ارزانتر است.
• با توجه به اینکه جعبه چرخ های آن بر روی زمین حرکت می کند نیازی به ستون های متعدد و زیر حمال در طول ندارد و از این بابت بسیار مقرون به صرفه است.

جرثقیل دروازه ای تک پل

 

 

 

جرثقیل دروازه ای دو پل( DOUBLE GIRDER GANTRY CRANES)

جرثقیل دروازه ای دو پل یکی از انواع جرثقیل های دروازه ای است که با توجه به ویژگی ها و کاربردهایی که دارد، در صنایع مختلف مورد استفاده قرار می گیرد. این جرثقیل دارای دو پل بلند است که روی ستون ‌های عمودی نصب شده ‌اند و با این وسیله بارها به صورت عمودی بلند شده و به مقصد مورد نظر منتقل می‌ شوند. این جرثقیل ‌ها از جمله پرکاربردترین و متداولترین انواع جرثقیل هستند که در محیط‌ های ساختمانی و پروژه ‌های عمرانی کاربرد دارند.
این نوع جرثقیل ها معمولاً در محل‌ های ساخت و ساز، کارخانجات، بنادر، فرودگاه ‌ها و غیره استفاده می ‌شوند. این جرثقیل‌ ها به دلیل قابلیت بالابردن بارهای سنگین و همچنین دقت و کنترل بالایی که در جابجایی بارها دارند، برای ایمنی و کارایی در پروژه‌ های ساختمانی و صنعتی بسیار مفید هستند.

جرثقیل دروازه ای دو پل

مزایای جرثقیل دروازه ای دو پل

برخی از مهم ترین مزیت های استفاده از این نوع جرثقیل ها عبارتند از:
بالابری بارهای سنگین: جرثقیل دروازه ‌ای دو پل قادر به بالابردن بارهای سنگین و حجیم است و به راحتی می ‌تواند بارهایی با وزن بالای 320 تن را بلند کند.
دقت بالا: با استفاده از سیستم کنترل برقی، این جرثقیل ‌ها دارای دقت بالایی در جابجایی بارها هستند و به کاربر این امکان را می‌ دهند که بار را به صورت دقیق به مقصد منتقل کند.
ایمنی: این جرثقیل ها دارای سیستم ‌های ایمنی مانند ترمز‌های اضطراری و قفل ‌های ایمنی است که به کاربر این امکان را می ‌دهد که در صورت بروز هرگونه خطر و نقص فنی، سریعاً واکنش نشان دهد و از وقوع حوادث جلوگیری کند.
کارایی بالا: این جرثقیل ها از نظر کارایی بسیار برتر است و به دلیل بالابری بارهای سنگین و دقت بالایی که در جابجایی بارها دارد، در پروژه های ساختمانی و صنعتی بسیار مورد استفاده قرار می ‌گیرد.
صرفه‌ جویی در زمان و هزینه: با استفاده از جرثقیل دروازه‌ ای دو پل، زمان و هزینه در پروژه‌ های ساختمانی و صنعتی صرفه‌ جویی می ‌شود و به دلیل بالابری بارهای سنگین، به راحتی می‌ تواند کارهایی را انجام دهد که در غیر این صورت با مشکلات و هزینه‌ های بیشتری همراه خواهد بود.
استفاده آسان: این جرثقیل ها به دلیل دارا بودن سیستم کنترل برقی و قابلیت تنظیم، استفاده آسانی دارد و به کاربر اجازه می ‌دهد که بدون نیاز به تخصص خاصی، به راحتی از آن استفاده کند.

جرثقیل های دروازه ای یک طرف کنسول

یکی از انواع جرثقیل های دروازه ای است که کاربردهای متنوعی دارد. این نوع جرثقیل ها پل آن بر بروی دو عدد پایه متحرک نصب می گردد. دهانه جرثقیل دروازه ای یک طرف کنسول تا حدود 41 متر را پشتیبانی می‌کند و امکان انتقال بار تا 320 تن را دارد. پل جرثقیل دروازه ای کنسول دار، از یک طرف از ستون ها فراتر رفته است. این مدل در مواردی که به حرکت عرضیِ بیشتر از محدوده‌ی جرثقیل نیاز است، مانند بارگیری کشتی در بنادر، کاربرد دارد.

جرثقیل دروازه ای یک طرف کنسول

 

جرثقیل دروازه ای دو طرف کنسول

کاربردهای متنوعی دارد. این نوع جرثقیل ها پل آن بر بروی دو عدد پایه متحرک نصب می گردد. دهانه تا حدود 41 متر را پشتیبانی می‌کند و امکان انتقال بار تا 320 تن را دارد. پل، از دو طرف از ستون ها فراتر رفته است. این مدل در مواردی که به حرکت عرضیِ بیشتر از محدوده‌ی جرثقیل نیاز است مورد استفاده قرار می گیرد.

محل کاربرد جرثقیل دروازه ای کنسول دار

این نوع جرثقیل در انبارها و محوطه های بزرگ غیر مسقف و نیز اسکله ها کاربرد دارد، کنسولی که در امتداد پل دستگاه طراحی شده است امکان دسترسی به بارهایی که فراتر از دهانه ی جرثقیل قرار دارند را فراهم می کند.

جرثقیل دروازه ای دو طرف کنسول

بهتر است بدانید: قلاب جرثقیل سقفی

ویژگی

• در حالت تک پل و دوپل قابل اجرا هستند.
• برای استفاده در فضای آزاد مناسب هستند.
• در برخی موارد می‌توان از جرثقیل دروازه‌ای به صورت یک ستون و تک پل استفاده نمود.
• عملیات بارگیری و تخلیه در مناطق صنعتی با سرعت بالاتری انجام می‌شود.
• برای هدایت بهتر می‌توان بر روی آن کابین اپراتور تعبیه کرد.
• می‌توان با استفاده از راهرو تعمیراتی در نوع دوپل به تجهیزات دسترسی داشت.

مشخصات فنی

مشخصات فنی

ظرفیت 500 کیلوگرم –320 تن
دهانه 4 متر – 41 متر
ارتفاع بالابری نامحدود
نوع بالابر برقی سیم بکسلی
نوع سرعت حرکت ها تک سرعته، دو سرعته
نوع متریال سازه فلزی ورق ST37
گروه کاری FEM: 1AM/ 1BM/ 2m/ 3m/ 4m
شرایط محیطی معمولی/ گرد و غبار/ ذرات معلق/ مرطوب/ گرما
نوع رنگ آمیزی 3لایه شامل زینک ریچ – اپوکسی MIO و اپوکسی پلی اورتان با رال 1028
سیستم برق رسان حرکت عرضی سی ریل گالوانیزه همراه کابل تخت و قرقره (فستون لاین)
سیستم برق رسان حرکت طولی شینه
سیستم کنترل  کلید فرمان/ ریموت کنترل/ کابین
ریل حرکت طولی  A45 – A120
برق 400V/ 50 HZ/ 48V
محدود کننده طولی و عرضی دارد
ترانس ایزوله دارد
استاندارد ها  

AWS_D14.1Standard

IEC Standard

FEM, DIN, CMAA#70, ASME, B30.2, Standard

DIN 15401

DIN 1520, ISO 4309

بیشتر بدانید: رنگ آمیزی جرثقیل سقفی

کاربرد

از جرثقیل دروازه‌ای در مکان‌هایی مانند بنادر، سوله، کارخانه، کارگاه صنعتی و انبارهای روباز استفاده می‌کنند.
مهمترین کاربرد این جرثقیل‌ها عبارت است از:
• توسعه سیلو
• مونتاژ بتن پیش ساخته
• باز و بسته کردن دریچه سدها
• حمل ماشین آلات و تجهیزات در ارتفاع زیاد
• ریل گذاری

نصب

نصب هر کدام از انواع جرثقیل‌ها، دارای نکات فراوان و منحصر به خود است. زینان ضمن طراحی و ساخت با بهره‌گیری از تیم متخصص خود، اقدام به نصب می‌نماید. تکنسین‌های زینان با بهره‌مندی از آموزش های فنی مهندسی و با دارا بودن تجربه فراوان، در محل نصب حاضر می‌شوند. نصب موفق و استاندارد جرثقیل، می‌تواند طول عمر مفید دستگاه را تضمین نماید.