جرثقیل سقفی در تهران توسط شرکت زینان با بهتربین کیفیت و قطعات یدکی طراحی شده و به بازار عرضه می گردد.

جرثقیل سقفی

دستگاهی است مکانیکی وبا محرک الکتریکی که توسط گیربکس و درام بارهای سنگین را جا به جا می کند.

سابقه استفاده از جرثقیل به هزاران سال برمی گردد. که انسان نیاز به بلند کردن قطعات سنگین بناهای تاریخی مانند اهرام ثلاثه، تخت جمشید و… را داشته است.

در ابتدا محرک جرثقیل انسان یا اسب بوده که طناب را بر روی قرقره کمکی نصب و به صورت کششی بارهای سنگین را جا به جا میکردند.

جرثقیل سقفی

جرثقیل سقفی تک پل

جرثقیل سقفی تک پل همراه با سیستم های بالابر معمولی آویز و از ظرفیت های 500 کیلوگرم تا 16 تن در طیف گسترده ای از برنامه های کاربردی، با قابلیت بهره وری بالا در تمامی سالن ها (سقف کوتاه و ارتفاع بلند) منطبق با نیازها و با توجه به شرایط ویژه ی هر سیستم طراحی و تولید می شوند. جرثقیل های سقفی تک پل منطبق با فضا و ابعاد ساختمان طراحی می شوند، این طراحی باعث بهترین  بهره وری از موقعیت قلاب توسط کاربر می شود. نوع سقفی آویز جرثقیل به صورت تک پل ساخته شده و حرکت طولی آن توسط ترولی های آویز به زیر سقف دو طرف سالن انجام می پذیرد. جرثقیل های سقفی تک پل در جا به جایی مواد با ظرفیت پایین در عرض کم طراحی می شود. با این وجود برای سالن های با دهانه 15 متر کمتر و بار زیر 5 تن نیز گزینه مناسبی می باشد. جرثقیل سقفی تک پل به روش های مختلف بر روی ریل طولی نصب می شود. جهت رسیدن به عرض مفید برای جرثقیل سقفی تک پل انتخاب مدل وینچ  با ارتفاع متناسب بسیار مهم است.

جرثقیل سقفی تک پل

بیشتر بدانید: مقایسه انواع جرثقیل سقفی: کدام جرثقیل سقفی برای شما مناسب است؟

جرثقیل سقفی دو پل یا جفت پل:

جرثقیل سقفی دو پل پیداست روی دو پل حرکت می‌کند. نصب آن بسیار دقیق است. قابلیت نصب کابین، چندین بالابر مستقل و راهروی تعمیرات و نگهداری در آن وجود دارد.

نوع دو پل جرثقیل سقفی را می توان کاملترین نوع جرثقیل های سقفی دانست. این نوع جرثقیل قابل نصب در سازه ها و سالن هایی با عرض دهانه بزرگتر است. پوشش عرض دهانه ای بین چهار تا چهل و یک متر می تواند متغیر باشد.

ظرفیت بارگیری این نوع از جرثقیل ها از 500 کیلوگرم تا 320 تن می باشد. استفاده از جرثقیل های دو پل در خطوط تولید پرکار و سنگین مانند صنایع فولاد و ریخته گری و همچنین در مکان های مختلف جابجایی مواد مانند کارخانه، سوله، انبار، کارگاه، ایستگاه کاری،  فروشگاه، کارگاه مونتاژ ماشین، کارخانه متالورژی برای حمل مواد، خط کاغذسازی، کارگاه حمل سنگ، کارخانه فولاد برای لوله، صفحه و کلاف فولادی کاربرد دارد.

برای کارایی بیشتر در جابجایی های سنگین از پل و کالسکه محکم و با دوام در ساخت جرثقیل های دو پل استفاده می شود.

قلاب جرثقیل های دو پل به دلیل حرکت بین پل های اصلی امکان بالابری بیشتری را فراهم می کند. به واسطه وجود دو پل امکان ساخت راهرو به منظور دسترسی برای تعمیرات چراغ ها، باطری و کالسکه و سایر اجزای جرثقیل وجود دارد. از این راهروی تعمیرات برای دسترسی به تابلوی برق و کابل کشی اصلی سالن نیز می توان استفاده نمود.

جرثقیل های دو پل برای انتقال بارها و اجسامی که دارای طول و عرض زیاد هستند مناسب بوده و از ایجاد نیروی معکوس در شتاب گیری بار جلوگیری می کند.

جرثقیل سقفی دو پل

بهتر بدانید: جرثقیل سقفی کارگاهی

دامنه حرکتی در جرثقیل سقفی:

پیشتر گفتیم که جرثقیل های سقفی بسته شکل و نوع خود و شرایط و محدودیت های فیزیکی سالن امکان حرکت در دو تا شش جهت را دارا می باشند. در بهترین حالت حرکت سه بعدی یک جرثقیل سقفی به شکل زیر انجام می شود.

حرکت به عقب و جلو در راستای طول سالن محور (X) از طریق پل جرثقیل فراهم می شود.

حرکت به چپ و راست در راستای عرض سالن محور (Y) از طریق کالسکه جرثقیل فراهم می شود.

حرکت به بالا و پایین در راستای ارتفاع سالن محور (Z) از طریق بالابر جرثقیل فراهم می شود.

در برخی از دسته بندی ها جرثقیل دروازه ای و نیم دروازه ای را نیز زیر مجموعه جرثقیل های سقفی بر شمرده اند که با توجه به جایگزین شدن پایه در این نوع جرثقیل ها و بی نیازی در استفاده از سقف، ممکن است طبقه بندی درستی نباشد. از انواع دیگر جرثقیل های سقفی می توان به جرثقیل سقفی رونشین، پردازش، مدولار، مونوریل و جرثقیل work station نام برد.

جرثقیل سقفی

جرثقیل سقفی در تهران

بیشتر بدانید: جرثقیل دروازه ای

نصب جرثقیل سقفی:

نصب جرثقیل سقفی در محل شامل ۱۶ مرحله‌ی بسیار دقیق می‌شود.

  1. ابتدا باید مجددا کنترل تیرهای حمال صورت پذیرد که آیا برای تحمل وزن جرثقیل و بارش مقاومت کامل دارند یا خیر
  2. بعد از آن دهانه‌ی سالن کنترل می‌گردد که برای ورود پل به آنجا متناسب باشد.
  3. در مرحله‌ی سوم، ریل‌های طولی که از پیش ساخته شده‌اند در محل نصب می‌شوند.
  4. بعد از آن خطوط برق طولی توسط شین‌هایی که در محل نصب می‌شوند، انتقال می‌یابند.
  5. در مرحله‌ی بعدی، پل به کلگی‌ها مونتاژ شده و بر حسب میلی‌متر نسبت به دهانه‌ی سالن تنظیم می‌شوند.
  6. موتورهای حرکت دهنده‌ی پل در محور طولی در محل مورد نظر نصب می‌شوند.
  7. سپس ریل‌های عرضی روی پل نصب شده و سایر متعلقات برق رسان عرضی در جای خود به جرثقیل متصل می‌شوند.
  8. تمامی کابل کشی‌های مربوطه انجام می‌گیرد.
  9. با بهره‌گیری از یک جرثقیل کامیونی، جرثقیل سقفی از زمین بلند شده و بر روی ریل‌های طولی مستقر می‌گردد.
  10. بالابر نیز با کمک جرثقیل کامیونی نصب می‌شود.
  11. سپس موتورها و سایر المان‌های کنترلی و قدرتی سربندی می‌شوند.
  12. در این مرحله جرثقیل، راه‌اندازی شده و کارایی و سلامت فیزیکی آن تست می‌شود.
  13. تنظیمات نهایی به روی جرثقیل سقفی انجام می‌گیرد.
  14. تمامی تست‌های مربوط به باربرداری و انتقال آن به نقاط دیگر انجام می‌شوند.
  15. آموزش‌های جامع به اپراتورهایی که قرار است جرثقیل را کنترل کنند، داده میشود.
  16. و در نهایت تحویل نهایی به مشتری اتفاق می‌افتد.
جرثقیل سقفی

جرثقیل سقفی در تهران

قیمت جرثقیل سقفی به چه عواملی بستگی دارد؟

جرثقیل سقفی یکی از ابزارهای حیاتی در صنعت ساخت و ساز و انتقال بار است. قیمت این جرثقیل‌ها به انواع عوامل بستگی دارد که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌کنیم:

  • ظرفیت جرثقیل: قدرت و ظرفیت جرثقیل سقفی برقی میزان بار قابل حمل توسط آن را تعیین می‌کند. جرثقیل‌های با ظرفیت بالا دارای قدرت بیشتری هستند و به همین دلیل قیمت بیشتری دارند.
  • برند جرثقیل: برندهای مختلف جرثقیل سقفی در بازار وجود دارند و هر برند قیمتی متفاوتی دارد. برندهای معروف و با سابقه قیمت بالاتری عموماً دارند.
  • محل ساخت: کشوری که جرثقیل سقفی در آن ساخته شده است نیز می‌تواند تأثیر زیادی در قیمت آن داشته باشد.

بهتر است بدانید: قیمت جرثقیل سقفی

مزایای استفاده از جرثقیل سقفی

کاهش هزینه‌های انجام کار: جرثقیل سقفی می‌تواند حتی بیشتر از چند لیفتراک کارایی مفید داشته باشد پس هم در مصرف سوخت و هم در تعداد نیروی انسانی به صرفه‌تر خواهد بود. به علاوه چون می‌تواند در ارتفاع بالا و بدون نیاز به داشتن مسیر رفت و آمد عمل نمایند از اتلاف وقت جلوگیری می‌کند.

قابلیت تنظیم: این امکان که می‌توان جرثقیل سقفی را در هر ارتفاعی نصب کرد باعث می‌شود تا کارفرما و کارگران بتوانند در هر سطحی از آن استفاده کنند. گاهی ممکن است لیفتراک ها نتوانند بار را تا ارتفاع مد نظر بالا ببرند یا از ارتفاعی بیش از توان خود بار را بردارند اما در جرثقیل سقفی چنین محدودیتی وجود ندارد.

کاهش خطای انسانی: به دلیل آن که بالا بردن اجرام سنگین برای نیروی انسانی بسیار دشوار خواهد بود، احتمال آسیب به آن و نیز کارگران مشغول به این کار، همیشه وجود خواهد داشت. با بهره‌گیری از جرثقیل سفقی مناسب می‌توان از بروز چنین اتفاقاتی به طور کل پرهیز کرد.

هزینه پایین نگه داری و تعمیر: چون این نوع از جرثقیل‌ها دقیقا به منظور حمل اجسام سنگین درون محیط‌های کارگاهی، سوله، کارخانه و مواردی از این دست ساخته می‌شوند، نسبت به دیگر انواع جرثقیل‌ها مقاومت بالاتری در برابر آسیب‌های احتمالی داشته و هزینه‌های نگه‌داری و تعمیراتشان به نسبت از نمونه‌های دیگر پایین‌تر می‌باشد.

دسترسی کامل در سه بُعد: به دلیل حرکت این جرثقیل در امتداد محورهای طولی، عرضی و ارتفاع، این جرثقیل به تنهایی می‌تواند تمام محیط کار را پوشش داده و نیازی به دیگر انواع بالابر یا سنگین‌بر را به طور کامل از بین ببرد. یک جرثقیل سقفی می‌تواند از تمام سوله، اجسام سنگین را برداشته و به هر جای دیگری از سوله، منتقل نماید.

عدم نیاز به تکنسین یا نیروی ویژه: جرثقیل سقفی با یک ریموت دستی بسیار ساده قابل کنترل است که حرکت دادن آن نیاز به داشتن هیچ مهارت ویژه یا دیدن دوره‌ای خاص ندارد. تنها کافی است بار را به آن قلاب کنید تا بلند کند و سپس وقتی در جایش قرار گرفت قلاب را باز کنید. با چند بار تمرین بدون بار می‌توان به راحتی کنترل یک جرثقیل سقفی را فرا گرفت.

قابلیت موقعیت یابی: جرثقیل‌های سقفی را می‌توان به سیستم موقعیت‌یابی پیشرفته مجهز نمود و نیز می‌توان با دادن برنامه‌هایی از قبل آماده شده، عملکرد خودکارشان را نیز مورد استفاده قرار داد.

جرثقیل سقفی

جرثقیل سقفی در تهران

جرثقیل سقفی در تهران

شرکت زینان در طراحی و تولید انواع جرثقیل ها و همچنین مشاوره، طراحی، تولید انواع جرثقیل، نصب و راه اندازی جرثقیل، بازرسی و تست جرثقیل، تامین قطعات و تجهیزات جرثقیل، تعمیرات و نگهداری انواع جرثقیل، آموزش اپراتوری و …. دارای 20 سال سابقه در این زمینه ها می باشد.