شینه برق رسان جرثقیل سقفی، یکی از مهمترین و پر مصرف ترین قطعات الکتریکی در جرثقیل های سقفی  محسوب می شود . از شین یا باسبار خط برق رسان، برای انتقال برق در خطوط طولی جرثقیل استفاده می شود. جاروبک خط برق رسان جرثقیل، با حرکت خود بر روی شین، انتقال جریان را انجام می دهد. این قطعه بسته به نوع برند آن دارای ظاهرهای متفاوتی می باشد. و همچنین از آمپر های مختلفی برخوردار است.

وظیفه ی باسبار BUSBAR خط برق جرثقیل سقفی:

در خط برق رسانی جرثقیل گاهی اوقات از سی ریل یا سیم بکسل استفاده میشود. اما در مسیر های طولانی برای خط طولی جرثقیل های سقفی از شین استفاده میگردد. وظیفه ی اصلی این قطعه انتقال برق می باشد. جاروبک با حرکت خود بر روی شینه خط برق رسان جرثقیل سقفی جریان برق را انتقال می دهد.

مشخصات شین برق رسان (Bus bar):

  1. قابل اجرا در طرح های مختلف باز و بسته.
  2. مناسب برای مسیرهای طولانی.
  3. قابلیت استفاده در شرایط محیطی مختلف (در دمای بالا)
  4. قابلیت استفاده در آمپرهای مختلف.
  5. مناسب جهت استفاده در برق رسانی طولی جرثقیل.
  6. قابلیت تغذیه چند جرثقیل که هم زمان کار می کنند.
  7. عمر طولانی و ایمنی بالا.
  8. انواع شین جرثقیل سقفی

شین بسته که خود در دو نوع شین با پوشش آلومینیوم و پی وی سی تولید می شوند كه با توجه به شرایط محیط كارگاه باید انتخاب گردند.

شین برق جرثقیل سقفی

  • شین بسته با پوشش آلومینیوم

این نوع خط برق رسان در محیط های صنعتی با دمای بین 20 تا 100 درجه سانتی گراد مورد استفاده قرار می گیرد. در این دما اختلاف ضریب انبساط مس و آلومینیوم تاثیرگذار می شود که در این صورت برای طول های بالاتر از 200 متر از منبع انبساط خط برق باید استفاده کرد. شین های آلومینیومی در رنجهای 80، 280، 240، 200، 160 و 120 قابل تولید است.

بهتر بدانید: خط برق رسانی 60 آمپر با متعلقات

  • شین بسته با پوشش پي وی سی

این نوع کاور را در کلیه ی واحدهای صنعتی که دمای محیط آنها زیر 70 درجه سانتی گراد است، استفاده می کنند. از جمله مزایای شین PVC شامل سهولت نصب، انعطاف پذیری، ضربه پذیری و… است. شین های پی وی سی در آمپرهای 40، 60، 80، 120، 160، 200، 240، و 280 قابل تولید است.

ویژگی‌های مهم خط برق رسان شین بسته

بسیاری از صنایع و کارگاه‌های کوچک و بزرگ با توجه به نوع جرثقیل مورد استفاده، از شین بسته استفاده می‌کنند.

برخی از مهمترین ویژگی‌های شین بسته می‌توان به نصب آسان و سریع، حذف محدودیت متراژ جهت پیاده‌سازی شین، قابلیت استفاده در شرایط خاص و دماهای بالا و همچنین قیمت به صرفه و مناسب اشاره کرد.

شین باز که از آن برای خطوط آمپر بالا و جاهایی که موقعیت نصب به صورت شین بسته وجود ندارد، استفاده می کنند. در انواع مختلفی تولید می شود.

بیشتر بدانید: بالابر زنجیری

  • شین باز آهنی (بدون روکش)

برای مکان هایی که تعداد جرثقیل ها بالا، دما زیاد و مسیر طولانی باشد، استفاده می گردد. از ایمنی پایین برخوردار است و احتمال برق گرفتگی دارد. از این مدل شین‌ها در فضاهایی مانند کارگاه‌های ریخته گری استفاده می شود.

  • شین باز با کاور پی وی سی

این نوع شین مناسب برای خطوط با متراژ، جرثقیل و آمپر بالا است. دارای روکشی از PVC است که از نوع آهنی ایمن تر است.

از ضروری ترین اجزاء جرثقیل، سیستم برق رسانی آن است. مسلماً برق رسانی جرثقیل سقفی می تواند یکی از موضوعات مهم باشد. انتخاب انواع مختلف سیستم های برق رسانی در دسترس و انواع مختلفی که برای هر نوع سیستم وجود دارد، تعیین اینکه کدام روش برق رسانی برای تامین انرژی جرثقیل سقفی شما بهترین است، می تواند دشوار باشد.

بیشتر بدانید: خط برق رسانی 280 آمپر با متعلقات

کاربرد شین‌های باز

شین‌های باز تا 250 آمپر در فضاهای ایمن استفاده می‌شود. البته این نوع شین‌ها در محیط‎‌هایی که گرد و غبار و سایر آلاینده‌های محیطی وجود دارند؛ کاربرد بیشتری خواهند داشت. همچنین در صنایع بزرگ و به خصوص صنایع فولاد نیز این نوع شین‌ها مورد توجه ویژه قرار می‌گیرند.

شین برق جرثقیل سقفی

بیشتر بدانید: قطعات یدکی جرثقیل

ساخت باسبار جرثقیل سقفی

در ساخت شین های مسی جرثقیل سقفی باید به این امر توجه داشت که برای چه هدفی و چه میزان حجم از کار مورد استفاده قرار می گیرد، ساخت شینه مسی جرثقیل سقفی از فلزات بسیار رسانای الکتریکی ساخته شده‌اند و نیرو را از یک منبع برق به مقصد یا مقصدهای مختلف حمل و توزیع می‌کند. برای مونتاژ و نصب باسبار برق رسان جرثقیل سقفی، از بست های نگهدارنده شین برق جرثقیل، بست اتصال شین برق جرثقیل، جعبه تقسیم شینه برق جرثقیل، درپوش ابتدا و انتهای شین برق جرثقیل، استفاده می شود، شینه خط برق رسانی بالابر برای تامین برق از شبکه به پانل کنترل جرثقیل استفاده می‌شوند. برای ساخت شین برق رسان جرثقیل سقفی، نیاز به سرمایه گذاری قابل توجهی در تجهیزات، زمان و تکنسین های ماهر دارد.

کلام آخر

برای مشاوره درباره سفارش خرید و نصب خط خطوط برق رسانی با کارشناسان شرکت زینان (09925286861) ارتباط بگیرید.